Translate

RENDA BÀSICA UNIVERSAL

 


XARXA GLOBAL DE RENDA BÀSICA

Renda Bàsica Universal: de la utopia a la realitat.

 

UNA RENDA BÀSICA UNIVERSAL INCONDICIONAL

Seria la millor política cultural possible,
i convidem altres persones interessades en la cultura, i en general a tota mena d’organitzacions i col·lectius de qualsevol àmbit, a informar-se, reflexionar i fer força pública i compartida, per tal que aquesta mesura sigui impulsada i implantada per les instàncies polítiques que l’haurien de garantir.

 

Quedi clar, en primer lloc, que,

com ja fa anys expliquen les veus defensores de la mesura, quan parlem de renda bàsica universal ens referim a una renda mensual per un valor com a mínim equivalent al llindar de la pobresa, a la qual tenen dret sense cap condició ni exclusió totes les persones per a garantir la seva vida, i no a cap altra tipus de renda o mesura específica per la cultura ni per cap altre sector. Una renda bàsica per a tothom milloraria la vida de molta gent, i alhora milloraria radicalment les condicions de les pràctiques artístiques i culturals.

 

És una mesura necessària com a mecanisme redistributiu de riquesa,

perquè, en un marc en què l’atur general és tan gran i, segons sembla, encara ho serà més, el treball ja no és creïble com a dispositiu per a garantir la vida. En el cas del treball cultural, portem prou anys de precarietat, ingressos per sota dels 6.000,00€ anuals per a moltes persones, i supervivència a base de voluntat i treballs escombraria, com per a poder afirmar que no sembla realista imaginar una vida digna sostinguda des del condicionament laboral. 

 

La renda bàsica universal milloraria la vida de milions de persones aturades,

de milions de persones que sobreviuen amb treballs explotadors, i també milloraria la vida de la gran majoria de les persones que dediquen el seu temps de treball a tasques culturals, per sobre de les expectatives que els podria suposar qualsevol mesura cultural específica.

 

El treball cultural també és, com estem veient, un territori de conflicte,

en el que les condicions de negociació fan que s’acceptin situacions d’explotació per manca d’alternatives: associació d’imaginaris culturals a marques, en conflicte frontal amb el que volem mostrar, acceptació de situacions contractuals il·legals i injustes, subordinació a imposicions i arbitrarietats polítiques… La renda bàsica universal incondicional suposaria, en el camp cultural com en tants d’altres, una millora per guanyar autonomia i capacitat de negociació de les persones treballadores en aquestes situacions. Amb la renda bàsica podríem dir no.

 

La renda bàsica universal ens sembla beneficiosa per la cultura,

perquè afavoreix directament les persones que ho necessiten, i no es distreu en les estructures, com fan tants sistemes de finançament públics, que es perden en un flux de riquesa que suposadament va de dalt a baix però mai no arriba a baix, i en el que tants cops es consoliden les desigualtats i s’acaben beneficiant els que menys ho necessiten. Pensem que passa així en cultura, com també en molt altres àmbits on la riquesa mai no acaba de “baixar”. Si calen estructures, ja les construirem nosaltres.

 

Creiem en la renda bàsica universal, com a alternativa als laberints burocràtics

de les subvencions, de les condicions dels autònoms, i de tants altres mecanismes de subsidi, també fora de la cultura, sempre discriminatoris, sempre centralitzats, sempre controladors, sempre humiliants, i sovint tan costosos, per l’aparell administratiu que exigeixen (quants euros es gasten en gestió burocràtica per cada euro que arriba a destí en una subvenció de cultura?). No calen tantes preguntes. Tenim dret a viure.

 

Defensem una renda bàsica universal,

això sí, que no pot servir d’excusa pel desmantellament d’aquells recursos comuns estatals que ajuden a sostenir la vida. Volem una renda bàsica que simplifiqui coses, sí, però ni aquesta ni cap altra mesura són la poció màgica que per si sola modifica el sistema. Volem una renda bàsica que, en un món desigual com el nostre, han de pagar els rics, i que ha de ser paral·lela, per exemple, a una regulació de l’habitatge que el faci accessible i deixi de justificar-lo com a bé d’inversió.

 

Diem que la renda bàsica universal seria la millor política cultural,

perquè som conscients que la cultura no es construeix ni se sosté, només, des de la feina de les persones que s’hi dediquen, sinó que depèn en tots els seus aspectes d’un espectre social que inclou els qui habitualment anomenem públic. De què ens serviria un sistema cultural que només estigués al servei d’aquells que tenen el temps, els recursos i la tranquil·litat per a “consumir cultura”? No tenim més remei que entendre’ns interdependents i preocupar-nos per les condicions de vida de tothom. Si la vida social no està garantida, la cultura no és viable o acaba essent un recurs insolidari i elitista.

 

Apostem per la renda bàsica universal,

també, perquè no volem suportar més un sistema que només ens demana produir -infatigablement, infructuosament i sense parar- continguts culturals, any rere any, projecte rere projecte, en una dinàmica en la que res no s’aprofita, res no és profund, i en la que la cultura està en perfecta sintonia amb tantes altres dinàmiques de sobreproducció del sistema capitalista. Necessitem la renda bàsica per a poder parar la roda, i promoure una altra cultura compatible amb un món habitable i sostenible per tothom.

 

Finalment, i per si encara no ha quedat clar,

volem la renda bàsica per a tothom perquè n’estem fartes i farts d’un sistema cultural que sempre apareix com un món màgic i privilegiat que viu al marge de la vida, perquè ni aquesta és la nostra condició real, per molt que la brillantor de les aparences sovint faci veure una altra cosa, ni és aquesta la cultura que volem ajudar a construir i compartir.

 

Ens calen iniciatives 

que imaginin, expressin i impulsin horitzons que vagin més enllà del sistema injust i insostenible existent, com ja s’expressava i es tornarà a manifestar des de tants col·lectius i indrets del planeta abans de la crisi del COVID 19, i que, no obstant, en la desescalada, alguns semblen mirar com si es pogués restablir.

 

 La nostra vol ser una aportació en aquesta necessària direcció de canvi,

que reconeix les inèrcies culturals que ressonen amb el vell, i voldria activar la imaginació i sumar energies per un horitzó més just, esperançador i sostenible.

Des d'aquest enllaç  t'hi pots adherir.

 NATIVA.CAT

Adherir-te dona força al projecte.



Amb la Renda Bàsica ja s'està experimentant. 



 RENDA BÀSICA UNIVERSAL


MANIFEST


Et pots adherir al manifest des de l'enllaç a peu de pàgina.

La proposta d’una Renda Bàsica Universal (RBU) no és nova

 

i ha estat reivindicada com una política pública clau a favor de la justícia social i la redistribució de la riquesa. No es tracta d’una proposta idíl·lica, sinó que es fonamenta en una tradició política, filosòfica i econòmica que avala la seva viabilitat i sostenibilitat. 

 

El que fa temps semblava una utopia, avui en dia és una mesura imprescindible

que cada vegada compta amb més partidaris. A nivell internacional, les propostes a favor de la RBU tenen més de quatre dècades d’història, i són diverses les experiències que s’han impulsat arreu. A Catalunya, els debats sorgeixen a partir dels anys 90 i 2000 i, entre d’altres, destaca el treball de la Xarxa Renda Bàsica.

 

 

En aquesta línia,

durant les darreres setmanes, algunes veus del món de la cultura s’han posicionat a favor de la implantació de la RBU com un mecanisme de justícia social i, alhora, per revertir la precarietat del sector a través del manifest “Gent que treballa en cultura, per una renda bàsica universal i incondicional”. Les persones que treballem en l’àmbit social, educatiu i comunitari ens sumem a aquesta reivindicació des d’una mirada pròpia centrada en els impactes en les polítiques socials d’avui i del futur més immediat.

 

Així mateix, aquests darrers dies s’ha aprovat l’Ingrés Mínim Vital (IMV),

una mesura que s’impulsa com a estratègia de reducció de la pobresa que suposa un pas més en les polítiques de garantia d’ingressos. Es tracta d’una nova prestació que se suma a les ja existents, tot i que permet complementar-se amb altres ingressos establint un llindar, i que és progressiva segons els membres de la unitat de convivència. Tanmateix, l’IMV afegeix una nova prestació i tramitació a un sistema de protecció social ja de per si complex i burocratitzat i, alhora, exclou persones en situació administrativa irregular i persones amb discapacitat.

 

No obstant això,

més enllà de l’aprovació d’una nova mesura/prestació que aporta ingressos, cal anar més enllà en la concepció de polítiques que avancin de la necessitat al dret i posin el focus en la redistribució justa de la riquesa des de la universalitat i la incondicionalitat. 

 

 

LA RENDA BÀSICA UNIVERSAL
Per a un canvi radical i estructural de la societat i els drets de ciutadania.

La RBU significa garantir la vida. No és poca cosa. El sistema sanitari públic vetlla per la vida com a organisme biològic, però la vida té inequívocament una dimensió material, personal i relacional. La instauració d’una RBU té conseqüències en cadascuna d’aquestes dimensions. 

 

Fins ara, el sistema capitalista ha configurat

un model de societat basat en el mercat (de treball) i en l’adquisició d’un salari. El treball assalariat és la via a través de la qual les classes treballadores han obtingut els recursos materials per «guanyar-se» la vida. Però, en molts casos, no es tracta d’una elecció, sinó d’una coacció, ja que moltes persones renunciarien a la seva feina actual en cas de no dependre d’un salari per satisfer les necessitats bàsiques.

El treball assalariat és l’eix vertebrador del conjunt de relacions socials, imaginaris, projectes de vida, sistema educatiu, valors, i també de les possibilitats reals de subsistència. Sobre la base del treball remunerat es defineix la riquesa, la pobresa, l’explotació, la precarietat, l’exclusió, etc. 

 

En les societats actuals,

la reducció efectiva del nombre de llocs de treball, la precarització i les formes contemporànies d’explotació laboral, així com els riscos de l’automatització, fan que el treball assalariat hagi deixat de ser l’eix d’inclusió per excel·lència i el sostenidor de les vides materials de les persones. Només cal veure les xifres d’atur, d’eventualitat i de treballadors i treballadores pobres. Les implicacions del context derivat de la crisi de la COVID-19 ho estan fent encara més evident. La RBU és una oportunitat per desvincular el treball com a vector fonamental per a la inclusió social. 

 

Reinventar la concepció i el valor del treball,

així com augmentar la capacitat negociadora de les condicions del treball assalariat, són dos canvis importants que planteja la RBU. Així mateix, altres oportunitats són afavorir el desenvolupament de formes de treball cooperatiu, d’organització comunitària, de pressió social i política, de cura col·lectiva, des de la interdependència. 

 

Alhora, no concebem la RBU com la solució definitiva.

 De fet, no té sentit si no s’acompanya de polítiques públiques que reforcin el conjunt de les polítiques socials: l’educació i la sanitat públiques i universals; la garantia d’un habitatge digne (a través de la seva desmercantilització, la limitació de preus del lloguer i l’ampliació del parc públic); l’emergència climàtica i la transició ecològica, i, en definitiva, una major intervenció democràtica dels sistemes de producció i reproducció social. 


 

LA RENDA BÀSICA UNIVERSAL
Una oportunitat per a uns serveis socials i comunitaris radicalment diferents.

La RBU es fonamenta en la lògica del dret i la justícia social, no del mereixement. Això implica reconèixer les persones com a subjectes d’un dret universal i no pas com a subsidiàries dels recursos públics. Aquesta universalitat inclou el conjunt de la ciutadania que resideix efectivament en el territori, més enllà de consideracions administratives com l’autorització de residència exigida per a les persones migrades. La RBU dignifica i garanteix la vida per ella mateixa. 

 

La RBU elimina la multiplicitat de subsidis condicionats, 

prestacions, ajuts i beques,que s’han mostrat insuficients per resoldre les necessitats de la població i que, a més, conformen un laberint burocràtic tant per a les persones ateses com per als i les professionals, que acaben exercint una funció de control dels usuaris i seguiment de procediments i tràmits burocràtics. Una política pública que estigmatitza les persones i dificulta (quan no impedeix) i menysté la tasca professional. Cal canviar la mirada de les persones ateses als serveis socials: conèixer altres aspectes de la seva vida i superar la imatge de «demandant». Tot plegat facilita una mirada integral i apreciativa. 

 

La RBU transforma d’arrel els recursos i els serveis socials,

 aprimant les estructures administratives i de gestió i deixant enrere una relació estrictament basada en les necessitats materials. Tot plegat implica situar en el centre de la seva acció relacions més democràtiques i basades en la voluntarietat. 

 

La RBU reforça que els serveis d’atenció social,

socioeducatius i comunitaris es focalitzin en tasques fins ara secundàries, ja que la pressió assistencial provoca una preeminència de les intervencions burocràtiques. D’aquesta manera es potenciarien dinàmiques de treball i recursos basats en el desenvolupament de la vida, en la prevenció i promoció, en l’atenció especialitzada, en l’acció grupal i col·lectiva, en la relació amb l’entorn i en l’acció comunitària.

 

La RBU redueix els prejudicis entre veïns i veïnes,

evitant que sorgeixin conflictes i rumors respecte als mèrits, els criteris de concessió de beques, ajuts, prestacions… Amb la RBU tothom parteix d’una renda que iguala i dignifica, de manera que genera una presa de consciència de les possibilitats individuals i una consciència col·lectiva de les possibilitats de l’acció amb la comunitat.

 

 

Alguns beneficis de la introducció de la RBU són:

Augmenta la confiança en el propi futur i en la capacitat per transformar-lo,

així com vers la resta de persones i institucions. La RBU és una oportunitat d’autodeterminació: de poder decidir sobre el propi itinerari de vida, especialment en relació amb el treball assalariat («el treball lliurement escollit»), però també en altres formes de treball no remunerat (com el voluntariat, els treballs de cures, etc.). 

 

Millora la percepció sobre els ingressos i el benestar econòmic de les persones,

fet que dona tranquil·litat per no estar subjecte a les condicions, als requisits, a la correcta realització del tràmit, etc. 

 

Possibilita temps, espai mental i confiança vital

per poder participar de forma proactiva d’iniciatives col·lectives d’autoorganització, de cooperació, que enforteixen les xarxes i els lligams de les persones amb la seva comunitat i contribueixen a generar canvis en el seu entorn més proper. Des de la urgència i les necessitats materials bàsiques no cobertes, és més difícil implicar-se i participar. 

 

En definitiva, la RBU vol dir fer una política pública per garantir el dret a la vida

 i els mínims vitals materials.

Una política que, alhora, obre moltes possibilitats en altres dimensions de la vida on actuem els i les professionals de la intervenció social i educativa.



DES DE L'ENLLAÇ ET POTS ADHERIR AL MANIFEST


La teva adhesió dona força al projecte.


www.rendabasicaara.org





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

LA PAU

  LA PAU LA PAU IDEAL NO ÉS NOMÉS ABSÈNCIA DE GUERRA, ÉS TAMBÉ PAU SOCIAL És absència de violència institucionalitzada: estatal, política, p...